lördag 1 maj 2010

Sköna Maj, välkommen!

Så har vintern rasat ut bland våra fjällar, sannerligen ja.
Imorgon bär det av till Värmland, till Ransäter, till Hembygdsgården, för att slå läger i en mysig stuga med utsikt mittemot Geijerskolan, där jag ska genomgå ett antagningsprov. Provet inför Förberedande Kantorsutbildningen. Förhoppningsvis så kvalar jag in bland många andra begåvade musicians to be.

I tisdags, den 27 april, var jag och sökte till samma motsvarande utbildning på Hjo folkhögskola. Där ingick flera spännande delmoment, varav liturgiskt/solistiskt orgelspel, personlig intervju (inför sv. kyrkans grundkurs), pianospel/sång med eget ackompanjemang samt gehörsprov och teorilära.
Så lyder min turnéplan, för närvarande.

Jag var till en början väldigt inriktad på Stora Sköndals högskola, där de visst förväntar sig större förkunskaper och färdigheter vad det gäller flytande orgelspel med pedaler.
Jag har ju annars mångårig erfarenhet av piano, cello och sång, inkl. dans, som jag kunnat ägna mig åt sedan tidiga barndomsår. Min pianorepertoar innefattar såväl moderna pop/rockdängor och pianoballader som klassiska stycken (enligt västerländsk/österländsk musiktradition), koraler, präludier, ackompanjemang, psalmer och utbroderade melodislingor av alla dess slag. Och visst går det lyckat när jag försöker mig på att spela stycken från diverse stilepoker!
Då passar det bra med en förberedelseprofil, så att säga. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar