torsdag 21 maj 2009

Harmoni i hjärta och själ

Så var det äntligen dags för ännu efterlängtad långhelg, i väntan på ett mycket välbehövligt sommarlov som infaller redan nästa onsdag! :)
Under gårdagskvällen begav jag mig ut till S:t Eriksplan tillsammans med min närmsta väninna för att slå oss ner på ett gemytligt konditori med fantastisk utsikt mot storstadsraffinemanget.
Efteråt slog vi oss ner i Vasaparkens grönområde, för att frodas med sinnena ute i försommarvärmen, ute i naturens oförblommerande rike. ;)
Detta var förstås väldigt både väldigt behagligt och frigörande!

Sedan idag följde vi upp med att ge oss ut till Solviksbadet som ligger vid Smedslätten, ett par kilometer från Alviks tunnelbanehållplats. Första doppet för säsongen, minsannemej! :D
Efteråt var det dags för en helomspännande solpromenad genom de bedårande villastadsområdena. Sådant är både uppfriskande och stärkande! :)
Sedan åkte vi ut till Karlaplan för att hälsa på i min kompis Östermalmslägenhet och gotta oss med ett aromatiskt mellanmål.


Största höjdpunkten på mycket länge lär ändå vara förra fredagen, då jag passade på att besöka min gamla folkhögskola, S:ta Birgitta, vid Mariatorget. Jag blev väl mottagen av både rektor, klassföreståndare och elever. Då jag bjöds på smörgåslunch så passade jag på att spetsa öronen inför en intressant politisk diskussion om jämställdhet, genusperspektivet, Vietnamkrisen och kulturtillhörighet.
Senare samma kväll övernattade jag hos en Sjövikskamrat som bor på Lidingö. Vi åt libanesisk mat, såg Nyckeln till Frihet (Morgan Freeman, m.fl) och fönstershoppade på Kungsträdgården. Sedan har jag passat på att umgås med min bästis ute i Sköndal, där hon är nyinflyttat.
Det ligger väldigt vackert beläget, i ett villaområde med tegelbyggnader ute på Diakongränd, alldeles vid vattnet.


Allt detta är precis vad jag skulle vilja kalla livskvalitet harmoni i hjärta och själ.
Ja, livselixir i sin rätta bemärkelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar